Reisblog: Een gave roadtrip door Noord-Sardinië

Schermafbeelding 2019-07-13 om 10.25.22

Afgelopen april stond er een weekje Sardinië op het programma. Of beter gezegd Noord-Sardinië met een stukje oost en west. Samen met de schoonfamilie (totaal 7 man) gingen we op avontuur op dit prachtige eiland! Van gigantische cactussen langs de weg, heldere zee tot wilde bloemenvelden en bijzondere rotsformaties. Je kijkt je ogen uit!

Bovenstaand zien jullie de route die we in deze week hebben afgelegd! De route lag vooraf niet helemaal vast en ook de overnachtingen hebben we vaak de avond ervoor vastgelegd.

Wat kan ik het beste vooraf regelen bij een roadtrip:

• Indicatie van de route maken en het aantal kilometers: Wat wil je absoluut zien en wat zijn “wensen”. Op Sardinië kun je je wel weken vermaken, maar met maar een weekje op het programma moeten er toch echt keuzes gemaakt worden. Wij hadden graag ook een beetje een relax-vakantie en uren in de auto zitten zaten wij niet op te wachten.
  • Vervoer regelen: Om dit fantastische eiland over te crossen hadden we natuurlijk vervoer nodig. En met 7 personen en een lading koffers was 1 auto niet voldoende. Voorafgaand in Nederland zijn er dus 2 Fiat Panda’s gereserveerd – de term Panda eiland mag nu niet meer als een verrassing komen – en deze konden we bij het vliegveld in Olbia direct ophalen. 7 personen in de auto en een slimme inpaktechniek en gaan!
  • Eerste twee overnachtingen boeken: Om toch een beetje een planning te hebben en niet doelloos rond te rijden, zodra we gearriveerd zijn in Olbia, hebben we onze eerste twee overnachtingen wel gereserveerd in Nederland.

Dag 1: Van Olbia naar Porto Taverna

Onze reis startte dus in Olbia, waar we vanuit Amsterdam naartoe gevlogen zijn! Vanuit daar gingen we bepakt en bezakt in de Fiat Panda’s op weg naar onze eerste bestemming in Porto Taverna. Hier stonden de eerste twee overnachtingen geboekt en wat voor één…

Overnachting

Via Booking.com hebben we onze eerste twee nachten geboekt bij Residence Lu Nibareddu. Prachtige baksteenkleurige villa-tjes met een fantastisch uitzicht op zee.

Bezienswaardigheden en tips

• Maak een lekkere wandeling richting de zee. Er loopt een mooie route van ongeveer 30 minuutjes lopen. Onderweg spot je heel veel grote cactussen en veel groen met prachtige uitzichten. Ga je in de lente? Dan is er ook aan bloemen geen gebrek.
  • Geniet van een lekker hapje eten of een Áperol in één van de strandtentjes. Goedkoop is het niet, maar je bent op vakantie en je bent er maar één keer. Trouwens, als visliefhebber zit je hier, en trouwens overal op het eiland, helemaal goed!

Dag 2: Van Porto Taverna via Posana naar Cala Gonone en weer terug

Op onze eerste volle dag stond Cala Luna op de planning. Onderweg liepen we wat vertraging op door een stop in het knusse plaatsje Posana en besloten we in de loop van de dag onze route voort te zetten naar Cala Gonone. In Cala Gonone hebben we een speedboot gehuurd, waar we mee langs de kust konden scheuren en de bijzondere grotten en stranden. S’avonds reden we via de autoweg terug naar Porto Taverna.

Een wandeling door het knusse Posana

Een boottocht langs de kust van Cala Gonone

Bezienwaardigheden

• Als je de route op de heenweg langs de kust rijdt kom je langs ontzettend veel mooie stopmomenten. Vergeet af en toe ook niet die auto uit te stappen en ergens een kop koffie te drinken en mooie plaatjes te schieten.
  • In het plaatsje Posana kun je even lekker de benen strekken. Loop naar de toren in dit plaatsje en neem daar eens een kijkje. TIP: De koffie smaakt ook erg lekker bij de tentjes hier.
  • Bekijk de vissersdorpjes als Cala Gonone. Cala Gonone is een idyllische plek en een prachtige bestemming. Loop lekker rond in dit dorp, ga een stevige wandeling maken of net als ons een boottocht over het helderblauwe water en langs indrukwekkende grotten en natuur. Leg je boot onderweg aan bij een strand en ook dan kun je lekker wandelen.

Dag 3: Van Porto Taverna naar Capo Testa

Alle koffers aan boord, boodschappen ingekocht en met 7 personen op weg richting Capo Testa. Een schiereiland uit een compleet andere wereld. WAUW is het woord om deze plek in één woord te beschrijven. Capo Testa is een hele bijzondere plek! Sprookjesachtig met de vele bijzonder gevormde granietrotsen en het blauwe water. Het is een avontuur om hier te lopen, omdat je denkt soms op een pad te lopen en deze ineens ophoudt. Vervolgens ben je aan het klimmen en klauteren om op een nieuw verbazingwekkend uitzicht uit te komen. Naast heel veel gesteente kom je ook prachtige vegetatie tegen, hippie huisjes en met een beetje geluk laat een schildpad zich zien!

Overnachting

Vlakbij Capo Testa bleven we slapen in Villa Santina in Porto Pozzo. Met een groep van 7 hadden we ongeveer 13 slaapplekken. Aangezien we buiten de vakanties zaten, hadden we wel geluk qua appartementen en was het niet super druk.

Bezienswaardigheden

• Op weg vanuit Porto Taverna naar Capo Testa hebben we een tussenstop gehad bij Bear Rock. Een toeristische trekpleister waar een gesteente staat in de vorm van – je raad het al – een beer. Nu moet ik wel zeggen dat je de beer vorm beter ziet als je er met de auto langs rijdt, maar het was zeker een bezoekje waard qua uitzicht.
  • Capo Testa! Hier kun je je met gemak een heel weekend vermaken als je van wandelen houdt en niet naar drie stenen uitgekeken bent. Ga wandelen, klim en klauter over al het gesteente en geniet van de prachtige uitzichten. Maar ook een wandelpad zoeken door de mooiste planten kan hier. Hippies spotten? Geen probleem! Capo Testa is echt een hippie-plek en hier zie je dan ook veel hutjes van voorbij komen. Vergeet vooral niet onwijs te genieten van deze plek.
  • Ga lekker eten bij de vele eettentjes in de buurt van Capo Testa. Bij ons zat er naast onze villa een pizzeria. We hebben daar dus genoten van heerlijke Italiaanse pizza.

Dag 4: Capo Testa en Costa Paradiso

We begonnen dag 4 met nog een wandeling bij Capo Testa. Dit keer was het plan om een Hippie plek te bezoeken met natuurlijk weer prachtige uitzichten en rotsformaties. Vervolgens vervolgden we onze weg naar het paradijs van Costa Paradiso. Heel bijzonder om hier in de lente te zijn. Bloemenvelden vol met vooral roze bloemen en baksteen kleurige rotsen. Dit samen met de kleur van de zee maakt het helemaal af. Zelf was Costa Paradiso een favoriete bezienswaardigheid van deze vakantie voor mij. Na Costa Paradiso gingen we verder naar onze overnachtingsplek in Castelsardo.

Capo Testa bij een Hippie dorpje

Het PARADIJS van Costa Paradiso

Overnachting

We verbleven na deze paradijselijke dag in Casa terme Romane in Castelsardo. Weer een mooie huiselijke overnachtingsplek als je met meer personen bent.

Bezienswaardigheden

• Bezoek de hippie plek in Capo Testa en spot de huisjes die tussen de rotsen zijn gebouwd.
  • Maak een wandeling bij Costa Paradiso. Als je hier in de lente (april/mei) bent heb je helemaal geluk en staan er bloemenvelden vol met kleur op je te wachten. Een must-see als je het mij vraagt.
  • Drink een drankje of eet een hapje op het terras bij Costa Paradiso en ontspan.
  • Ga s’avonds het bruisende Castelsardo in en drink een drankje of eet een hapje bij één van de vele eettentjes.

Dag 5: Castelsardo, Stintino en Alghero

Een heerlijke drukke dag in het verschiet. Na het ontbijt zijn we eerst gaan wandelen door Castelsardo. Castelsardo ligt op een vulkanische rots en bovenop de rots ligt een kasteel. Het is een stad waar je je prima kunt vermaken!

Vanuit Castelsardo reden we door naar Stintino. Een toeristische trekpleister vanwege de witte stranden. Hier zijn we nog even op het terras gaan zitten om vervolgens door te rijden naar Alghero. Alghero is de vijfde stad van Sardinië en zit boordevol geschiedenis, knusse straatjes en veel gezelligheid.

Links de ligging van Castelsardo en rechts Stintino met z’n hagelwitte stranden

De haven van Alghero, gezien vanaf de boulevard

Overnachting

Op dag 5 en dag 6 hebben we overnacht in Buganvillea in Alghero. Dit was een iets minder luxe appartement dan we de vorige dagen gehad hadden, maar er zit wel een zwembad bij en gratis wi-fi. Verder ligt het ongeveer 20 – 25 minuten lopen van Alghero centrum, maar wel loop je zo de boulevard op, waar in het hoogseizoen vast genoeg te beleven valt.

Bezienswaardigheden

• Wandel door Castelsardo en wat deze stad allemaal te bieden heeft. Vergeet zeker geen bezoekje te brengen aan het kasteel op de top!
  • Dagje naar het strand? Stintino biedt de uitkomst! Wandel langs de hagelwitte stranden of ga lekker een dagje bijbruinen op het strand. Zin in iets lekkers? De terrasjes met prachtig uitzicht bieden alles wat je nodig hebt.
  • In Alghero kun je je tijd ook zeker wel kwijt! Ga s’avonds lekker genieten van de sfeer in de stad. Wandel door de leuke straatjes, neem ik kijkje in de vele winkeltjes om uiteindelijk te eindigen op één van de vele terrasjes.
  • Wij hebben gegeten bij La Botteghina in Alghero. Mijn favoriete eettent van deze vakantie en niet super duur. Proef hier heerlijke Italiaanse gerechten.

Dag 6: Alghero en Capo Caccia

We begonnen de dag lekker rustig. Beetje uitslapen en rustig opstarten. s’Middags stond er nog een avontuurlijke wandeling op het programma bij Capo Caccia, een grote kaap met hoge kliffen. Hier liggen de beroemde grotten van Neptunes ook dichtbij, die helaas gesloten waren vanwege de wat onstuimige zee. Gelukkig zijn er ook andere dingen te doen en gingen we een kliffenwandeling maken. Het was even zoeken waar we konden starten, maar uiteindelijk hadden we het gevonden. Met een ietwat geïmproviseerde route, die stond aangegeven met blauwe stippen, baanden we ons een weg door de vegetatie en over de rotswanden. Met adembenemende uitzichten tot gevolg!

Panorama gemaakt tijdens de kliffenwandeling bij Capo Caccia

Adembenemende uitzichten tijdens de wandeling

Bezienswaardigheden

• Bezoek de grotten van Neptunes. Helaas was dit bij ons dus gesloten vanwege de onstuimige zee, maar het schijnt echt prachtig te zijn!
  • Loop langs de kliffen. Een klein stukje lopen vanaf de parkeerplaats bij Capo Caccia kun je beginnen met een wandeling langs de kliffen. Het wandelpad staat aangegeven met blauwe stippen op de stenen en is ietwat geïmproviseerd, maar dat maakt het wel extra leuk. Goed opletten dus, want die blauwe stip ben je zo een keer kwijt.
  • Stop onderweg bij de vele strandjes om je weer even te verbazen in hoe mooi de natuur hier wel niet is.

Dag 7: Van Alghero via het binnenland naar Budoni

De vakantie is alweer bijna voorbij. Tijd om terug te gaan richting Olbia. Via Alghero reden we via het binnenland – niet een hele spannende route, maar wel het snelst – terug naar Budoni. Eind van de middag gingen we nog even flamingo’s spotten in Bellavista om vervolgens door te rijden naar ons appartement. De flamingo’s hebben we helaas niet gezien, maar gelukkig was het wel prachtig weer.

Flamingo’s spotten in Bellavista

Overnachting

Onze laatste overnachting was in appartement Sant’Anna in Budoni. Een prachtige villa, voor een prikkie kunnen boeken op Booking.com, met uitzicht op zee! Het ligt op loopafstand van een pizzeria en met de auto ben je in een mum van tijd in drukkere dorpjes.

• Ga wandelen bij Capo Bellavista langs het hagelwitte zandstrand
  • Probeer flamingo’s te spotten bij Capo Bellavista. De meeste kans heb je tussen  eind april en oktober.
  • Nog meer zin in strand? San Theodoro heeft ook veel te bieden! Ga lekker wandelen langs het strand of ga even het stadje in.
  • Het dorpje Posada ligt hier op 11 kilometer afstand. Mocht je dit nog niet gedaan hebben, dan is het misschien nog een bezoekje waard.

Sardinië is een geweldige aanrader voor een weekje vakantie of zelfs meer. De voorkeur qua tijd zou ik geven aan het voorjaar. In de meivakantie is het natuurlijk een stuk drukker dan daarbuiten, zoals wij gedaan hebben, maar het is niet te warm en alles staat in bloei. En dat geeft Sardinië toch dat beetje extra.

Het eiland is gigantisch, dus je kunt je met gemak een aantal weken vermaken om het hele eiland te zien. Of kom nog een keertje terug voor het andere gedeelte van het eiland!  Staat Sardinië nou hoog op je lijstje en heb je nog vragen? Mail mij dan even via het contactformulier!

Groetjes,

Lisan

2 reacties op ‘Reisblog: Een gave roadtrip door Noord-Sardinië

1. Wat heerlijk om dit blog te lezen! Wij waren vorig jaar in juli een weekje in Budoni, maar dat was veel te kort…. wat een prachtig eiland, hier gaan we zeker nog een keer terugkomen en dan neem ik je tips uit dezze blog mee! 👍🏻

1. Hi Linda! Wat een prachtig eiland he. Fijn om te lezen dat andere mensen er ook zo van genieten. Ben heel benieuwd wat je van de rest van Sardinië vindt. Laat je het weten als je weer bent geweest?