Vancouver Island – een natural beauty

Van Vancouver naar natural beauty Vancouver Island!

14 augustus was het dan eindelijk zo ver! Na ruim 6 maanden ongeduldig wachten ging mijn reis door West-Canada toch echt beginnen. De koffer was ruim van tevoren ingepakt, paspoort zat allang in mijn kleine backpack en zelfs de reiskriebels en gezonde spanning was ik niet vergeten. JA! Ik was best wel zenuwachtig om na 5 jaar tijd weer “alleen” rond te reizen. Oké, ik ging met een backpackersbus, maar ook dat is altijd aftasten. Buiten je comfort zone stappen en je open stellen naar de groep is altijd heel belangrijk bij dit soort reizen en natuurlijk wil je een leuke en gezellige groep voor 2 weken. Genoeg om 9,5 uur over na te denken in het vliegtuig. Na aankomst in Vancouver was het gevoel dan ook écht! Ik ben er! Ik ben in Vancouver! En over 1,5 dag gaat deel 1 van mijn reis beginnen! Vancouver Island!

Ik sliep in het hostel HI Downtown! Dit hostel, ligt gelukkig niet pal in het drukste, en voor mij ook het minst mooie, gedeelte van Vancouver. En hostels…tjaaa, ik was even vergeten hoe dit was! De eerste dagen moest ik dan ook echt wennen aan het hostel leven. Weinig privacy, niet mijn eigen bed en weinig bewegingsruimte in de kamer. Gelukkig was het ontbijt wel inbegrepen, was er free wi-fi en had ik leuke kamergenoten voor 2 nachten. In de 1,5 dag voor start van mijn trip ben ik Vancouver een beetje gaan verkennen.

Vanaf het hostel HI Downtown was ik met 3 minuten wandelen op het prachtige strand ‘Sunset Beach’ en in ongeveer 15 minuten lopen ben je in het prachtige ‘Stanley Park’. Een gigantisch en prachtig park, die van alle facetten is voorzien! Prachtige uitzichten op de stad, zee, bergen en met vele bezienswaardigheden. Een park, buiten de drukte van de stad, waar je ruim 15 km doorheen kan wandelen of fietsen.  Nederland is misschien een fiets land, maar Vancouver een absolute fiets stad! Vancouver is prachtig, maar voor mij wel buiten het daadwerkelijke centrum. Ik heb genoten van de wandel- en fietsroutes langs de zee en door het park en natuurlijk van de zon! Het centrum daarentegen was ik persoonlijk niet zo’n fan van. Veel bedelaars, het rook er naar riool en urine op veel plekken en s’avonds voelde ik mij niet heel veilig. Ik ben er ook niet gekomen voor de stad, maar voor de natuur en het avontuur!

Op de dag van vertrek naar Vancouver Island, waarmee ik trouwens ging reizen met Moose bus, was ik al vroeg uit de veren en was ik zenuwachtig voor hoe de groep zou zijn! Ik bereidde mij voor op een fantastische 2 weken, maar ook op de 1e dag met een groep met vooral gesprekken met de zinnen “Hi, what’s your name”, “Where are you from” en “How long are you here for”. Ik kan je vast vertellen! De groep was fantastisch, ik had mij niets beters kunnen wensen!

De rit van 1,5 uur met de veerboot van Vancouver naar Vancouver Island was adembenemend. Strak blauwe luchten, bergen en de glinsterende zee waren ingrediënten voor een fantastisch begin van de Vancouver Island trip. We genoten intens, terwijl we stiekem onze ogen gericht hielden op het water om misschien wel een teken van een walvis of orka te spotten.

Vanaf dat moment was het nog ongeveer 6 uur rijden met stops bij o.a. watervallen. Daarnaast hebben we een lesje gekregen over het herkennen van mannelijke en vrouwelijke varens en maple syrup planten. Als je bijvoorbeeld heel nodig naar het toilet moet in een bos en je hebt geen wc papier, ga dan op zoek naar een maple syrup plant! De bladeren van deze plant zijn geschikt als vervanger voor wc papier. Hé, ik heb het niet verzonnen, just spreading the word! We zouden 2 nachten verblijven in een prachtig hostel in Tofino. Een hostel met mooie ruime slaapkamers, een mooie keuken, prachtige zitplekken en een fantastisch uitzicht over de zee! Ik kan nu met zekerheid zeggen dat dit het mooiste hostel is waar ik ben geweest.

In Tofino heb je de mogelijkheid om fantastische activiteiten te doen, zoals:

• Walvissen tocht
  • Walvissen tocht in combinatie met hot pools (heet water van natuurlijke bronnen)
  • Beren spotten
  • Surfen
  • Kajakken

Voor ieder wat wils! Onze hele bus heeft een walvissen tocht gedaan in cominatie met hot pools, die alleen te bereiken waren per boot of vliegtuigje. De walvistour duurde ruim 1,5 tot 2 uur op de heenweg in een zodiac bootje. Scheurend over het water en op zoek naar grijze walvissen, bultruggen, orka’s en bultruggen. Het was erg mistig op het water, dus het was heel moeilijk om wat te spotten. We hebben op de heenweg 15 min op een plek stilgelegen, omdat er waarschijnlijk grijze walvissen in de buurt waren, helaas hebben wij deze niet gezien. De hot pools waren welverdiend naar een ietwat teleurstellende walvis tocht en een wandeling van 3 km. Op de terugweg hadden we weer hoop om wat zeeleven te spotten en dit keer was het raak! Naast een zee otter, waar ik ineens bij het stilliggen van de boot zeeziek werd, hebben wij ook 2 prachtige grijze walvissen gespot, vlakbij de kust! Wat was dat genieten en wat is het eigenlijk bijzonder dat je ergens op zee dobbert in een bootje en er onder het bootje door misschien wel een walvis zwemt.

Van Tofino zijn we doorgereden naar Victoria. Onderweg verschillende prachtige stops gehad bij o.a. Long Beach voor een wandeling langs het strand, Cathedral Grove waar hele grote en brede bomen staan en om af te koelen bij een bloedhete dag hebben we gezwommen in Cameron lake. Dit meer heeft volgens verhalen, net zoals “Loch Ness” een zeemonster. Laten we deze maar “Cammie” noemen. Onderzoekers zijn er van overtuigd dat er zich iets in het meer bevindt, maar hebben het helaas nooit kunnen vastleggen. Toch spannend, dat we in dit meer mochten zwemmen. Helaas hebben wij niets groters gezien dan een paar kleine visjes, die graag kriebelen bij je voeten.

Victoria is een prachtig en schattig stadje! Een stadje wat overzichtelijk oogt, klein maar ook knus is en niet echt hoge gebouwen heeft. Een stadje met prachtige pubs met veel verschillende bieren van de tap en heerlijk eten. Prima, om een paar dagen door te brengen en te genieten van het uitgaansleven. Helaas, heb ik overdag te weinig van Victoria kunnen zien, omdat er weer een walvis tocht op de planning stond. Ik moest en zou orka’s zien, dus poging 2 om deze beestjes te spotten. De walvis tocht hier duurde ongeveer 3 uur en helaas zaten we op een grote boot. Na ongeveer een half uur spotte we onze eerste bultrug. Waaaauw! Het sprong niet uit het water, zoals je dat in natuurprogramma’s ziet, maar showde ons wel z’n staart en een keer z’n kop! In de resterende 2 uur zagen we nog een aantal bultruggen, sommige zwommen onder de boot door, zonder dat we dat konden zien. Helaas weer geen orka’s, maar ik knijp mijzelf echt wel in de handjes met het zeeleven wat we gezien hebben.

Vanaf Victoria was het tijd om Vancouver Island alweer gedag te zeggen en op een prachtige veerboot tour terug te gaan naar Vancouver. Vancouver Island is prachtig en gigantisch groot. Er is zoveel wat je kunt zien en doen en wat je ook kiest, genieten ga je zeker!

DOEN!

• Stanley Park – Vancouver
  • Whale watching op diverse plekken in zowel Vancouver als Vancouver Island in Port Hardy, Tofino en Victoria.